Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-07-05 av Anonym.
Tips på packning av mat!
Hej!
Jag skall gå från Ramundberget till Vålådalen i Jämtlandsfjällen i sommar vilket är en sexdagarstur. Vi kommer att bo på fjällstationerna, och tänkte laga middagsmat där. Har ni tips på vad som kan vara bra att packa ner? Vi tänkte dels frystorkad mat men vad kan vara lätt och enkelt att laga till på stationerna? Jag är dock vegetarian så gärna tips på vegetariska rätter!
Passar också på att höra hur stor ryggsäck ni haft när ni gått nästan en vecka?
HälsningarHeelena

Svar på inlägg

Skogstoken
#1. Publicerat 2020-07-07 av Skogstoken
Hej!

Som jag förstår det ska ni alltså bo på fjällstation och därmed inte bära med er tält eller liggunderlag? I detta fall skulle jag rekommendera en ryggsäck mellan 45-65 liter beroende på hur bra man är på att packa lätt och hur kompakt/mångsidig utrustning man äger.

När det kommer till mat så kan man göra väldigt mycket om man är redo att lägga ner en del tid på förberedelser. Att torka grönsaker hemma är väldigt enkelt men kräver tålamod. Saker som väger lite, håller länge och går snabbt att tillaga är ju det man söker, couscous och linser är bra basvaror. Bor man på station så är inte tillagningstiden lika viktig eftersom man inte måste bära med sig allt bränsle själv.

Exempel på enkel couscousrätt:

Ingredienser: torkad zucchini, torkad gul lök, soltorkade tomater, vitlök, buljongtärning och couscous. Kryddor och lite olivolja tillkommer.

Tillagning: Lägg de torkade grönsakerna i blöt i några minuter. Koka upp vatten med buljong. Hacka vitlök. Häll ner couscous i vattnet och rör om. Häll av grönsakerna. Fräs grönsakerna och vitlöken i olja i några minuter. Ha på lite valfria kryddor. Blanda grönsakerna med couscousen och njut!

Jag är själv vegetarian så kan dela med mig av fler recept om du är intresserad!

Lycka till! Vh, Arvid.
Anonym
#2. Publicerat 2020-07-07 av Anonym
Tack för tipset. Det ska jag pröva och linser ska såklart med i packningen. Du får gärna skicka mig fler recept om du vill :)
Skogstoken
#3. Publicerat 2020-07-10 av Skogstoken
Hej igen!

Här kommer ytterligare ett recepttips:

Svamppasta
Ingredienser: Torkad svamp (valfri sort), pulversoppa med svampsmak (brukar finnas antingen champinjon eller kantarell), vitlök, kryddor, pasta och lite matfett.

Tillagning: Lägg svampen i blöt i några minuter. Hacka vitlöken. Häll av svampen och fräs i lite fett, tillsätt vitlök mot slutet och fräs i ca 1 min, ta sedan av stekpannan från lågan. Koka upp pastavatten. Koka pastan halva rekommenderade tillagningstiden. Häll det mesta av pastavattnet så att endast lite vatten kvarstår i kastrullen. Sänk värmen. Häll på pulversoppan samt svampfräset och rör runt. Späd till lagom såsig konsistens och låt puttra i några minuter. Servera och njut!

Denna rätt kan piffas upp med lite torkad grönkål eller spenat samt parmesanost om man vill!
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen