AlmaAlma
Ha en underbar påsk :)
Prata i megafonenPrata i megafonen
AlmaAlma
Ha en underbar påsk :)
Prata i megafonenPrata i megafonen
55 INLOGGADE NU

Forum >> Utrustning och kläder >> Debatt


Anonym

Dagsturs ryggsäck

Hej!
Jag har ett alldeles färskt intresse för vandring och håller på att bygga upp lite basgrejer. Jag ska köpa en bekväm ryggsäck för dagsturer och skulle vilja bli guidad i rätt riktning så jag vet vad jag ska börja prova. Har ni tips? Tar gärna emot andra råd och tips också nu när jag ändå är i starten att bygga upp nödvändigheter. :)
Öppna profilen till Skogstoken
Hej,


Det är svårt att ge konkreta råd med så begränsad information. Tänk utifrån behov, hur mycket/vilken utrustning vill du kunna bära med dig på en dagstur? Ska ryggsäcken endast användas för en typ av aktivitet, exempelvis vandring, eller skulle det vara fördelaktigt om den kan användas även för någon annan aktivitet?

Utifrån aktivetet så kan man börja tänka på olika kriterier som man vill att ryggsäcken ska uppfylla, exempelvis att den ska väga max XX gram, att den ska ha många externa fack, att den ska ha plats för en vätskeblåsa, osv.

Jag har till exempel en löparryggsäck på 12 liter som jag har när jag springer långt i skogen eller på dagsturer för vandring då jag inte behöver särskilt mycket packning men jag har också en annan medelstor ryggsäck på 30 liter som jag använder mest vid dagsturer för vandring annars.

Det finns som sagt mycket att väga in och det är sällan man hittar en produkt som perfekt möter ens behov så man kommer sannolikt behöva göra några kompromisser.


Om jag ska prata väldigt generellt så tror jag mellan 20-30 liter är en bra storlek för de flesta för dagsturer. Personligen så föredrar jag att ha lite extra utrymme där jag kan slänga ned någon "bra att ha-sak", den extra vikten detta kan medföra brukar inte vara något stort bekymmer för min del.

Hoppas detta gav något. Du kanske kan återkomma med mer specifika önskemål.


Vh,
Arvid
Anonym
Bergans ryggsäckar är bra och finns i många olika storlekar 
Anonym
Jag har verkligen varit supernöjd med Ospreys ryggsäckar. Har en mindre för dagsturer på 20l och en lite större på 40l (den reste jag runt med Australien/Nya Zeeland och var otroligt nöjd). 
Anonym
Haglöfs har en fin o tålig ryggsäck för dagsturer på 42 liter med en mindre och två större ytterfickor och en hopfällbar stol i ramen. Den rymmer det mesta man vill ha med sig för en dag ute och med god ordning tack vare de olika facken. Stolen är så skön att sätta sig på när det är dags för fika eller matstund mitt i skogen. Klart underskattad lyxdetalj. Finns bl.a hos XXL för runt 1200 kr. Men ett par ggr om året rear de den för runt 700 kr så håll utkik :)