snömannen säger: Godmorgon på er alla trevliga Friluftsmänniskor! :) Vill önska er alla en trevlig dag! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-02-01 av Anonym.
Sovkomfort hängmatta
Hej,
Ni som har testat bägge delarna.. Hur tycker ni sovkomforten är i hängmatta jämfört med tält?

Jag har lite jobbigt med ryggen ibland och funderar på om hängmatta är ett bättre alternativ?
Hur blir packstorleken om man ska ha både myggnät och regnskydd?
Några tips på bra kit?
Nåt speciellt man ska tänka på?

Tack för svar!
/Staffan

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-02-01 av Anonym
Jag har fastnat för hängmatta, klart skonsammare för ryggen. Man är lite mer utsatt för väder och vind och kan bli något mer frusen, inte överdrivet men ändå bra att tänka på. Inte alltid men vikt och packvolym hänger ofta ihop. En del hängmattor utan nät kan väga 150-170 gram och blir mindre än en läskburk hoprullad medan andra med nät kan väga över 1200 gram och har betydligt större packvolym.
Jag valde att ha en typ av hängmatta för den varmare årstiden och en annan för den kallare. För den varmare årstiden valde jag "Cocoon ultralight mosquito net hammock", den är lätt(395 gr) och enkel att sätta upp. Inga stroppar, linor eller pinnar som ska spänna upp myggnätet, bara en karbinhake i varje ände att haka i fästanordningen runt träden. Hängmattans längd är fixerad i själva upphängningsvajern mellan de två karbinhakarna så hängmattan får likadan "pitch" varje gång vilket gör det svårt att misslyckas.
Fästanordningen runt träden finns det flera varianter att välja mellan. Jag ledsnade snabbt på sånt som innebar mycket småpill, knutar etc och blev helnöjd när jag på chans köpte hem "Amazonas adventure rope". Väger ingenting(90 gr), går snabbt att spänna upp runt träden och i hängmattan och att justera spänningen är barnsligt enkelt. Till regnskydd valde jag för sommarsäsongen "Bushmen ultralight tarp", den är 2x3 meter har liten packvolym och väldigt låg vikt(300 gr). Där medföljde det även sex linor med en fiffig justering som gör spänningen av tarpen superenkel. Jag har den diagonalt över hängmattan, fäst med elastisk snöre i hängmattans karbinhakar vilket gör att den kan sitta kvar när jag packar ihop hängmattan. Uppsättningen på nästa ställe går på så vis mycket snabbare och lättare. Vill du ändå ha något större och rejälare rekommenderar jag "Hennessy Hex Fly", och XXL har riktigt bra pris på den.
Väldigt många väljer att ha en "underquilt" året om för slippa vakna av att de huttrar. Men en sån väger en del och tar rejäl plats i packningen. Jag har istället en aluminiumklädd foam-filt, samma typ man lägger över vindrutan som isolering. Jag har en som är 200x125 cm och 2,5 mm tjock, väger under 200 gram och den ligger perfekt i botten på hängmattan. God värmeisolering och bra skydd mot myggbett underifrån. Ovanpå den lägger jag ett upplåsbart liggunderlag. Det är inte ett måste, inte för värmens skull men liggkomforten blir ett par snäpp skönare. Slutligen rekommenderar jag quilt framför sovsäck, det är inte lika trassligt att ta sig i och ur helt enkelt. Jag har Thermarest Corus som väger strax under 500 gram och går att packa ihop riktigt bra. Men du vet nog bättre själv vad du föredrar på det området.
Anonym
#2. Publicerat 2021-02-02 av Anonym
Tack för ditt utförliga svar. Det finns uppenbarligen en del att fundera över.
Jag ska nog ta mig till XXL och kika lite. Det känns svårt att beställa direkt på nätet när man inte riktigt kan grejerna..

Tack för hjälpen!
/Staffan
snömannen säger: Godmorgon på er alla trevliga Friluftsmänniskor! :) Vill önska er alla en trevlig dag! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen