Axel säger: Vad ska ni ut på för spännande turer i helgen?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
Anonym
Skapat 2020-11-06 av Anonym.
Rundslingor - TIPS
Jag gillar rundslingor bäst. Man tar sig dit med bil (blir oftast så) parkerar, går runt och efter dagsturen eller övernattningen sluter man cirkeln vid bilen. Byter till torra mjuka sneakers och åker hemåt. Enkelt och bekvämt. Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om sköna, bra, trevliga eller annorlunda rundslingor, värda att prova. Jag listar mina tre favoriter just nu, kan inte du göra detsamma? Vandringstiderna ska tas ungefärligt, mycket hänger på dagsform, väder, hur mycket blåbär man vill stanna och äta eller hur många kaffepauser man vill ha.

1. Karlsborg/Tiveden - Trehörningsrundan. C:a 9,5 km och 4-6 tim vandring. Vacker omgivning runt en härlig skogssjö med friskt o klart vatten. Trevliga grillplatser med färdighuggen ved på flera ställen och en bred o jättefin sandstrand. En fin udde mitt på leden där tältning är tillåten och ganska nära fina sandstränderna. Brukar parkera vid huvudentrén, vandra c:a 3-4 tim medsols till tältplatsen där jag slår läger över natten och sen på morgonen c:a 1 timme vandring tillbaka till bilen. Gärna ett morgondopp vid badstranden på vägen. Varit här 6-7 ggr nu, min favorit!

2. Norrköping - Ågelsjön runt. C:a 10 km och 4-6 tim vandring. Vacker plats och inte helt olikt Tiveden men några sträckor med lite mer dramatiska klippformationer. Vad jag sett verkar platsen poppis bland de som gillar att klättra. Även här finns en plats invid sjökanten och nära klätterklippor där man får tälta. Inga övernattningar, jag har bara gjort dagsturer här.

3. Karlsborg - Djäknarundan. C:a 11 km och 3-5 tim vandring. Vacker skog där leden bitvis stryker längs Vättern genom ett naturreservat. Vacker liten skogstjärn i andra änden med flera färdiga grillplatser och vindskydd och här går leden utanför Naturreservatet så lite lättare att välja sin egen sov-/tältplats. Nära tjärnen finns även en friskvattenkälla.

Svar på inlägg

UlrikaE
#1. Publicerat 2020-11-21 av UlrikaE
Sjöarna runt, Tyresö nationalpark, ca 17 km.
Har för mig att det tog drygt 5 h med några korta pauser.
Man går längs Bylsjön, Årsjön och Stensjön samt genom en del av parken som drabbades av den stora branden 1999.

Muskan runt, 8 km, ca 3.5 h med paus.
Muskan ligger vid Ösmo, norr om Nynäshamn.
Större delen går leden längs med sjön men ibland viker den av och så får man gå längs åkrar och ängar, i skogen och förbi en golfbana. Halva rundan, den östra sidan, är en del av Sörmlandsledens etapp 5:2. Den här rundan lär jag gå fler gånger, den var så vacker!

Brunnsviken runt, 12 km.
Nära centrala Stockholm men ändå en härlig naturupplevelse.
Anonym
#2. Publicerat 2021-01-16 av Anonym
1. Hyssnaleden. Parkerar oftast vi hyssna gammla kyrka. Men går även bra att åka buss från Göteborg till hyssna.
Leden är 38km med flera platser att övernatta på.
Mycket väl märkt. Lämplig för både en och två dagars äventyr.
https://www.upplevmark.com/sv/231754/Hyssnaleden/

2. 10,5km slingan Faik-stugan i fjärrås.
Väldigt fin led med bitvis något bristfällig markering där skogen har avverkats. Mitt tips är att ta en bild på kartan vid parkeringen. Här finns även kortare slingor som även de är väldigt fina.
https://www.fjarasaik.se/foreningen

3. Alf-milen vid Rigortprpet
Fint spår mitt i skogen, väl markerat. Även här finns flera kortare alternativ.
Lämpar sig även bra för MTB av spåren i leran sist jag var där att dömma.
https://www.ifrigor.se/Rigortorpet

Jag är ganska bekväm av mig så har egentligen bara sprungit alla leder jag rekommenderat (bekväm som i man behöver bara vatten med sig) men hyssna leden framförallt skulle jag säga är lämplig för ett 2-dagars äventyr
Axel säger: Vad ska ni ut på för spännande turer i helgen?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen