Axel säger: Vad ska ni ut på för spännande turer i helgen?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Skidor och vinter > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-01-20 av Anonym.
Tält för vintercamping på fjället
Hej,

Jag går och funderar om att köra en flerdagars tur på fjället med tält & turskidor i vår.
Min tanke är att köra runt jämtlandstriangeln+Gåsen men innan fjällstationerna har öppnat för sesongen så bo i stuga är inget alternativ.
Senast jag gjorde något likande var för 10 år sen, då bodde vi i hilleberg 3 manna tunneltält. Min fråga är om det finns några andra tillverkare av tält ni rekommenderar? alternativt bra ställen att hyra utrustning?
Vad jag lärde mig är att det är väldigt viktigt att ha tält som får ut fukt/andas så utrustningen&sovsäcken inte blir blöt över natten.
Har ni andra bra ideer och funderingar så får ni gäran fråga.

Vintercamping i jämtland

Svar på inlägg

Villman
#1. Publicerat 2022-01-08 av Villman
Helsport har tält med snökjol för vinterturer. Bra ventilation och ok priser.o
FjällRoosen
#2. Publicerat 2022-01-22 av FjällRoosen
Har ett Haglöfs och ett Bergans, har fungerat väl båda två. Har dock varit med om flera rejäla väder men ett där medelvinden var drygt 20 m/s med ordentligt snödrev där vi var tvungna att stänga till ventilationen och ihop med kylan var det mycket kondens på innerduken..... Men svårt att förhindra där och då och sen har jag blivit ordentligt översnöad av tung blötsnö 75% av hela tältet, då var sovsäcken blöt på morgonen..... Så numera vid skitväder går jag ut och checkar av.....
Axel säger: Vad ska ni ut på för spännande turer i helgen?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen