AlmaAlma
Ha en underbar påsk :)
Prata i megafonenPrata i megafonen
AlmaAlma
Ha en underbar påsk :)
Prata i megafonenPrata i megafonen
55 INLOGGADE NU

Forum >> Friluftskompis, friluftsvänner och friluftssällskap >> Debatt


Anonym

Friluftsvänner, vandring i Tyresta By, söndag 14 mars kl 10:30 och 11:00

Hej alla friluftsvänner.

Söndagen den 14 mars 2021, samling vid busshållplatsen kl 10:15 - 10:30, Tyresta By (Tyrestavägen, ändhållplats Tyresta By). Jag möter upp kl 10:15 för de som vill vandra kl 10:30 och de som vill vandra med  Reza möter upp honom kl 10:45 för de som vill vandra kl 11:00 istället.

Jag (Äventyraren, Hasse) ska vandra: Bysjöslingan 6,5 km, när vi har gått denna och vi känner för mer så kan man ta och vandra även den korta vandringsslingan Urskogsstigen 2,2 km (grön/vit markering). Ta med matsäck, termos kaffe/te, varm soppa, vattenflaska, minst 1 liter vatten rekommenderas, extra kläder efter väder, kan vara vått på sina ställen ut efter Urskogsstigen (röd markering), så väl smorda kängor/vandringsskor. Det kan vara på sina ställen halt, så broddar kan vara bra att ha med i jackan ifall det är isigt på sina håll.

Buss 834 ifrån Handenterminalen 09:25, framme vid Tyresta By kl 09:45 för de som vill vandra kl 10:30, för de som vill vandra kl 11:00 så anländer bussen kl 10:45. Finns bra parkeringsplatser för bil. Bra att ha med sig är en vandringsstav för att stödja sig vid branta sluttningar (Urskogsstigen) och kikare, lätt kamera och första förband i höger benficka (helst, men kan läggas i jackfickan också om man nu inte har benfickor). Detta för att så snabbt som möjligt kunna hjälpa om någon ramlar och får blödning. Har man inte så är det inte hela världen, jag har det i min högra benficka.


Bylsjöslingan bjuder på stämningsfull granskog men också annan natur. Första delen löper längs populära Barnvagnsslingan. Den södra delen av slingan är mer avskild och naturlig men kan vara blötare. Från vägskälet mot Stensjön, mitt på slingan, kan du göra en avstickare till 1999 års brandområde.

Urskogsstigen går genom en typisk, orörd och omväxlande Tyrestaskog med flerhundraåriga tallar, högvuxna granar och små myrmarker. Informationstavlor längs vägen berättar om livet i denna skog. Vid några platser kan du ringa upp skogen med hjälp av vår tjänst ”Ring Naturen”.

Alla är välkomna..//Hasse

Vi tänker på Coronaavstånd och tar hänsyn till varandra. Om vi blir fler än 8 st i en grupp vandrare så får en ny grupp bildas och gå med 10 minuters mellanrum. Man får max vara 8 st i varje grupp, inte fler. Se krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/restriktioner-och-forbud
Visar sida 1 av 2 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista
Öppna profilen till Ellsk
Hej Hasse! 
Jag kommer. Kliver av bussen som är framme 9.45. Hoppas fler vill följa med. Detta ska bli så roligt!


Ps. Tack för fint inlägg. Ds. 
Anonym
Vi syns, välkommen.../Mvh Hasse
Öppna profilen till Bam
Trevligt förslag! Hoppas på mer tillfällen då jag är upptagen och inte kan hänga med på söndag! :)
Anonym
Hej Bam, det här kommer inte bli den sista, det blir fler tillfällen, både i Tyresta och Stockholm omnejd samt andra mera okända platser. Så håll utkik efter mig Äventyraren (Hasse).


Mvh Hasse
Anonym
Hej Hasse!

Trevligt med inbjudan och fint upplägg för vandring. :) Tyresta verkar vara ett härligt område. Skulle gärna prova på det vid något tillfälle som passar. Kommande helg fungerar tyvärr inte för mig.


Önskar er en fin vandring! :D
Anonym
Hej Hasse! :)

Vilket trevligt initiativ, tyvärr så jobbar jag på söndag men följer gärna med vid ett annat tillfälle.

Mvh
Robban
Öppna profilen till Reza
Riktigt bra initiativ Hasse, 


Som du vet, jag och några till kommer vara där men inte exakt samtidigt som er. Hoppas vi råkar ses :-) 

Ha en fin vandringdag på söndag, allihop :-) 



Reza
Anonym
Hej MimmiH. Det kommer flera tillfällen framöver, jag lägger ut fler vandringstillfällen i mån av tid, så håll utkik. Du är välkommen när du kan vid ett annat tillfälle. Mvh Hasse
Anonym
Svarar: Robb4n.. Hej Robban, du är så välkommen vid ett annat tillfälle. Mvh Hasse
Anonym
Svarar Reza. Hej Reza, jag vet att du startar istället kl 10 och om det är fler som vill haka på dig vid din tidpunkt så får de göra det. Du får stå på ändstationen Tyresta By och möta upp de som vill gå med dig istället (om de tycker att tiden kl 10 passar de bättre).


Vi syns säkert, för jag kommer att vara på plats vid kl 09:45 och väntar in andra gruppen med start kl 10:30.


Mvh Hasse (Äventyraren).
Visar sida 1 av 2 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista