Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
Anonym
Skapat 2021-04-12 av Anonym.
Tälta och bushcrafting i Stockholm
Hej,
Jag söker efter några personer som oavsett väder och årstid tycker det är kul att tälta i Stockholmsområdet (Jag väljer inte medvetet dåligt väder, men ibland blir det så :P ). Längd på vandring är inte så speciellt viktigt för mig, men ca 2-15km med packning. Väl vid lägerplatsen tycker jag om att hålla på med bushcrafting, plocka bär och svamp och matlagning och ser gärna att ni också tycker att liknande aktiviter är roliga - finns det några sånna personer här? Skriv gärna här, inte PM, så vi vet hur många det blir.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-04-20 av Anonym
Hej
Jag vill gärna sova ute mer. Det där med att plocka sin egen mat på plats är jag kanske inte så intresserad av men muttrar inte om andra gör det. Själv föredrar jag att ta med mig maten så att jag vet att jag blir mätt. Men jag gillar att lägga lite tid och kärlek på maten, är alltså inte så intresserad av frystorkat.

Hälsningar // Ingrid
Anonym
#2. Publicerat 2021-04-21 av Anonym
Tältar gärna året om och vill lära mig mera om bushcrafting men tar med frystorkat som reserv.
Anonym
#3. Publicerat 2021-04-21 av Anonym
Hej

Jag gillar att tälta, laga mat i fält och göra upp en mysig eld.
Vi får se hur mycket mat vi hittar i skogen, så jag tar med torkat, eller färsk mat.
Går vi ut över en helg, blir det ändå inte så mycket att bära.

Det vore kul att höra andras historier runt en lägereld och jag lär mig gärna mer om "BushCraft".

När har du tankar på att det kan bli av?

/Arild
Anonym
#4. Publicerat 2021-04-26 av Anonym
Hej på er, bushcrafting handlar ju mycket om att förstå, lära sig och leva på de resurser som man har när man väl är ute i skogen med de verktyg som man har tagit med sig. Det har nödvändigtvis ingenting med matransoner att göra.. Bushcrafting är inte synonymt med att leva på enbart mat som hittas i naturen.

Jag känner att Friluftsliv kanske inte har de personerna som är erfarna inom dessa ämnen och kommer därför inte svara mer på detta specifika forum då jag inte har hittat det jag sökte efter. Men om ni tre vill ut och tälta så borde ni absolut göra det! :) Lycka till!
Ellsk
#5. Publicerat 2021-04-27 av Ellsk
Hej,
Jag söker efter några personer som oavsett väder och årstid tycker det är kul att tälta i Stockholmsområdet (Jag väljer inte medvetet dåligt väder, men ibland blir det så :P ). Längd på vandring är inte så speciellt viktigt för mig, men ca 2-15km med packning. Väl vid lägerplatsen tycker jag om att hålla på med bushcrafting, plocka bär och svamp och matlagning och ser gärna att ni också tycker att liknande aktiviter är roliga - finns det några sånna personer här? Skriv gärna här, inte PM, så vi vet hur många det blir.
Här är en som älskar bushcrafting! Just nu utbildar jag mig till en levande verkstadspedagog och där ägnar vi åt en hel del sådant! Hoppas vi kan ses!
Anonym
#6. Publicerat 2021-04-28 av Anonym
Ja det är rätt att det handlar om att förstå och lära sig. Bushcrafting är ett relativt nytt ord här i Norden och har sedan lååååång tid tillbaka hamnat under namnet friluftsliv/överlevnads kunskaper. Bushcrafting är inte något nytt som är främmande för många friluftslivs entusiaster och speciellt den kända överlevnads experten Lars Fält.

Har sysslat sen en tid tillbaka med vad som nu kallas bushcrafting och den andan som många visar här med att vilja lära sig nya kunskaper och att dela med sig av sina egna erfarenheter är precis såna jag själv skulle vilja gå ut friluftsliva med när jag är ute och bushcraftar.
Så ja det är rätt att man förstår och lär sig, speciellt från alla här som visar en sådan positiv och ödmjuk anda. Ser fram emot att sitta framför en varm brasa med er alla!
Anonym
#7. Publicerat 2021-04-29 av Anonym
Hej Stefan
Tack för de orden! Ja, dem av er här i tråden som jag känner skulle jag gärna ge mig ut i skogen med! Jag har varit scout sen jag var 8 år, varit scoutledare och utbildat scoutledare - så visst har jag mycket erfarenheter att bidra med. Jag vet också att jag kan lära mig mycket av er andra och skulle uppskatta det.

Personligen sover jag hellre i vindskydd eller under en tarp än i tält eftersom jag kommer närmare naturen på det sättet. Men den som föredrar tält får gärna ta med det. Personligen föredrar jag att ta med riktig mat som man sen lagar till utan kokkärl (det som vi inom scouting kallar primitiv matlagning). Andra gånger går det snabbare och är enklare med stormkök. Men den som föredrar frystorkat eller hellre vill leva av det man hittar i skogen får gärna göra det (bara jag får äta min mumsiga mat så jag blir mätt för annars är jag inte trevlig att umgås med).

Om man är en relativt liten grupp (färre än 10 personer) tror jag alla kan få göra som de själva vill i detaljerna, men att man ändå kan få en superfin naturupplevelse tillsammans!

// Ingrid
Anonym
#8. Publicerat 2021-05-01 av Anonym
Jag tycker att det låter som en utmärkt idé Ingrid!
Anonym
#9. Publicerat 2021-05-02 av Anonym
Nu känner jag mig träffad kring at jag inte var inkluderande.. Det var inte meningen att avvisa någon, så om jag lät hård i skrift så ber jag om ursäkt. Det är snarare så att jag själv är en sann entusiast, men en nybörjare, och kände inte att jag kunde ta ansvaret för att lära andra när mina egna kunskaper är begränsade. Så när ingen svarade kring det så fick jag kalla fötter. Så förlåt om det var någon som tog illa upp, det var inte menat något mot er, utan mer min rädsla att vilja leda något som jag har begränsad kunskap inom.
Anonym
#10. Publicerat 2021-05-02 av Anonym
Om någon föreslår en tid och plats, och att vi har som mål att laga mat, ja då kommer alla att bidra med sina kunskaper om Bushcrafting, scouting, matlagning utomhus, skapa lägerplats, göra upp eld osv.

Under vår vandring runt Tyresö-Flaten var det många som bidrog med sina erfarenheter, okända tips och trevliga historier. Liten järnstekpanna till omelett (tack, Ingrid), byta undertröja vid rast (tack, Lenny), spjälka ved med kniv (OK, jag tar den), stompbröd (Ingrid) och den härliga andan att dela med sig av resurser, mat och kunskap om vad som är bäst i naturen. Tack för bilderna, Äventyraren.

Det finns några trevliga vindskydd vid sjön Trekanten längs Brinkslingan i Paradiset. Vad tror ni om att vi beger oss dit, tar med kunskaper, Bush-mat, egen ved och ett glatt humör. Då kan vi alla lära av varandra.

När passar det dig?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen