August säger: Trevlig helg, nya äventyr väntar. Ta vara på stunderna och utforska det okända :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
Reza
Skapat 2021-05-23 av Reza, man, 46 år, Stockholms län.
Haka på - 11km vandring - söndag 6/6 Bornsjöns naturstig
Hej alla naturälskare och vandrare!

Välkomna till nästa vandring: Bornsjöns naturstig!

Datum: 2021-06-06 (söndag)
Starttid: kl 10:00
Sträcka: ca. 11km
Sluttid: ca. kl. 15:00

"Runt Bornsjön har funnits bosättningar sedan flera tusen
år tillbaka, och området är rikt på fornlämningar. Dagens
kulturlandskap präglas av 1600-talets säteribildningar
med stora gårdar och underlydande torp. Runt gårdarna
finns parker och lundar med många ädla lövträd, beteshagar och uppodlade åkrar mot bakgrund av höjdernas
barrskogar."


Under denna naturhistoriska vandring kommer vi se bl. a.:

Douglasgran, Stenbrott, Järnåldersgrav, Skogsplanteringen, Ormgran, Utsikt över Bornsjön, Kulturskog, Fågelholk, Skårby gård, Nyckelbiotop, Kärr och slutavverkning, Gallringsskog, Hästgraven, druvfläder, Ungskog med miljöträd, Utsikt från Karamellberget, Bronsåldersgrav, Järnåldersgravfält, Bornsjöfåglar, Gryt, Röse - bronsåldersgrav, Änngsmark och mycket mer!

Info:

***stanna hemma om du har minsta symptom***

***vi håller avstånd och tar hänsyns till varandra under hela vandringen***

Glöm inte ta med mat/fika/vatten/dryck. Vi stannar korta stunder för att äta/dricka/fika under vandringen.Om vi blir fler än 8 pers så får en ny grupp bildas och gå med några minuters mellanrum. Man får max vara 8 st i varje sällskap.

Meddela eller lägga kommentar om du kommer!

Hoppas vi ses!

Location till startpunkt och parkering:
https://goo.gl/maps/rQLfbc9QeGqoDLvJ8

Med kollektivtrafik: Det finns tyvärr inte någon busshållplats bredvid startpunkten till denna stig. Det är därför enklare att samåka med någon som ska åka bil dit. Närmaste busshållplats som är 3km/30min bort heter Bergaholmsvägen Buss 708 från Hallunda T-banestation eller Rönninge pendeltågsstation.Se aktuell information om kollektivtrafik på: sl.se

Svar på inlägg

Dinghyblue
#1. Publicerat 2021-05-23 av Dinghyblue
Jag kommer!
Anonym
#2. Publicerat 2021-05-23 av Anonym
Kommer med.
Ellsk
#3. Publicerat 2021-05-23 av Ellsk
Jag kommer!
Anonym
#4. Publicerat 2021-05-23 av Anonym
Jag kommer med! Vad trevligt!
//Petra
Anonym
#5. Publicerat 2021-05-23 av Anonym
Jag kommer! :)
Anonym
#6. Publicerat 2021-05-24 av Anonym
Klart man hänger på!
Anna79
#7. Publicerat 2021-05-24 av Anna79
Jag hänger med :)
Anonym
#8. Publicerat 2021-05-24 av Anonym
Jag hänger ocskå med
Anonym
#9. Publicerat 2021-05-26 av Anonym
Hej!
Ingrid och jag tänkte övernatta Lördag till Söndag och ansluta till 10 på söndagen.

Om några vill göra sällskap så är övernattningen vid Stora Envättern i början på Sörmlandsleden etapp 13.
Kommer att bli en kortare vandring på nåon km

Vill någon/några samåka så möts vi vid pendeltågsstationen Södertälje Hamn kl12:00 på lördagen.

59.116271126814546, 17.36097080894876

Hör av er om ni är intreserade
Mvh Tony och Ingrid
Anonym
#10. Publicerat 2021-05-26 av Anonym
Häng med på övernattningen!
Om det är någon som saknar utrustning för att övernatta så har jag en del extra ryggsäckar, sovsäckar och tält att låna ut. Men jag har inga extra liggunderlag.

Vi tänkte ägna lördagskvällen till att äta och umgås. Vi har inte planerat någon meny ännu, det gör vi när vi vet vilka som följer med. Men vi hoppas kunna grilla och jag tar i vilket fall som helst med stormkök.

// Ingrid
August säger: Trevlig helg, nya äventyr väntar. Ta vara på stunderna och utforska det okända :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen