Johan Bergman
Skapat 2024-02-13 av Johan Bergman, man, 38 år, Stockholms län.
Bestiga Kebnekaise, vad bör jag tänka på?
Tjenare gänget. Har länge funderat på åka och bestiga Kebnekaise och bestämt mig nu för att göra det i augusti. Har vi fler som gjort det som kan ge lite tips kring resemålet? Vad man bör tänka på? Funderar också på om jag ska ta med hunden eller inte, något som även gjort det?

Letat runt lite efter bra guider men hittar mest resebloggar. Den här guiden gav mig lite bra tips men skulle gärna vilja höra lite mer från erfarna friluftsfolk.

Må väl
Johan B

Svar på inlägg

Fjällohav
#1. Publicerat 2024-02-18 av Fjällohav
Hej Johan, vi besteg Keb för några år sedan och hade då våran hund med oss och det funkade alldeles utmärkt, du bör dock tänka på att ha med socker till hundens tassar, det är väldigt stenigt och sliter mycket på trampdynorna.
Skulle även tro att om man har en hund som "ligger på" och drar i kopplet så kan det bli svårt.
Ett annat tips är att ha någon/några extra dagar tillgodo så ni kan välja att vandra upp en dag när vädret är som bäst.
Just det, har du en större hund och skall tälta, kan det vara bra att ta med en sådan skruv, att skruva ned i backen och sätta fast hunden i.
Önskar dig en jätte fin vandring!
Monica
Jeepetorp
#2. Publicerat 2024-02-22 av Jeepetorp
Hej Johan.
Jag var där 2016 och är sugen på en tur i sommar.

Inför turen så googlade jag mycket efter information och det verkade funka bra.
Som en annan skrev, ta med sockor till hundens tassar, det är stenigt, vassa stenar.

I matväg så räcker det med ett välfyllt kontokort, det finns restaurang vid utgångspunkten i Nikkaloukta, längs vandringsleden och vid fjällstationen.
Men visst bör man ha mat med sig.
Vi satsade på snabbmakaroner (Går snabbast på spritköket) och köttfärs som jag kryddade och torkade i ugnen.

Man kan skicka packningen med helikopter eller åka med själv. Helikoptrarna kör hela tiden, det var sällan tyst i luften. Det går även båt en del av sträckan.

Kolla gärna i min blogg från den resan.
https://jeepetorp.blogg.se/2016/august/kebnekaise.html

PS. Hoppas på bra väder men rusta för snöstorm.