Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
Arin
Skapat 2025-04-25 av Arin, kvinna, 43 år, Uppsala län.
Chamonix eller Skottland i sept
Jag funderar på att åka och gå dagsturer några dagar i sept. Första gången ensam och jag vill kunna komma tbx till samma utgångspunkt på kvällen. Behöver inte vara 8 h turer. Har funderat på Skottland el Chamonix. Vilket av dessa ställen skulle ni rekommendera för en förstagångs vandrare?

Svar på inlägg

Stamborg
#1. Publicerat 2025-05-09 av Stamborg
Hej,
jag har visserligen aldrig vandrat i chamonix (bara åkt skidor) - men har vandrat och sprungit mycket i österrikiska och italienska alperna. Jag har sprungit i skottland och wales - men löpning och vandring faller ju mycket nära varandra.

jag kan egentligen rekommendera båda.
Frågan är vad du gillar bäst?
Alperna är sjukt mäktigt och hög höjd - tuffare med andningen, stigarna upplever jag faktiskt lite "lättare" där jag sprungit.
Skottland är helt magiskt och mycket är på lite "lägre" höjd. Rekommenderar höglandet runt Ben Nevis. Men naturen och området runt loch ness och t.ex. Loch lomond är också fantastiskt. Bästa utgångpunkt Fort William. :)

Finns ett stort urval av leder både i alperna och skottland.
Jag sprang "West highland way" för ett par år sedan - kolla bilderna på min blogg: https://stamborgs.wordpress.com/blog/
Alperna erbjuder mer möjlighet till att ta lift upp. (skottland lite mindre av den varan)

För övrigt - träna på att vandra/gå i backe!! jätteviktigt för att upplevelsen skall bli behaglig när du väl är på plats!
Lennart
#2. Publicerat 2025-05-10 av Lennart
Hej
jag fördrar Alperna sommar som vinter. För en kort tid sedan var jag i Kitzbühl och åkte utför, vi hade blå himmel och underbar mat. Annars går jag mycket i Jämtlandsfjällen för jag har en sportstuga i närheten av Åre där jag är ofta för vandring och fiske som jag kan rekommendera.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen