Axel säger: Vad ska ni ut på för spännande turer i helgen?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-08-24 av Anonym.
Tips på kudde
Jag klurar på vad jag ska ha för kudde med mig i friluftspackningen. De uppblåsbara jag provat tycker jag blir som tegelstenar (även om man tar ur en del luft) men tar ju å andra sidan väldigt lite plats i packningen. Vanlig kudde är ju bekvämast men tar ju så galet mycke plats. Jag skulle gärna vilja ha en som ger lite mer stöd åt nacken oxå, som en tempurkudde typ.

Så, går det att få stöd, liten packvolym/vikt och bekvämlighet i en och samma kudde??? Vad har ni för kudde? Bomba mig med förslag, fördelar och nackdelar??

Svar på inlägg

Skogstoken
#1. Publicerat 2020-08-27 av Skogstoken
Hej!

Ja det är en klurig avvägning. Jag kör själv på en uppblåsbar och tycker det funkar helt ok. Det är ju överlägset lättast också såklart. Ett alternativ som bättre passar in på dina önskemål kanske skulle kunna vara den här:

https://www.naturkompaniet.se/fjallraven-unisex-travel-pillow-red-f62322/

Annars att köpa en packsäck som man fyller med extra plagg när man sover kan funka bra också om man får till rätt "mjukhet".

Hoppas du hittar något bra!

Vh, Arvid.
Natur2020
#2. Publicerat 2020-08-31 av Natur2020
Hej
Viktigt att sova bra tycker jag.
Själv använder jag Sea to Summit Aeros Premium Pillow. Jag har Large och är 184 cm lång
Helt suverän, liten, väger inget och anpassad för nacken. Premium har även skönt tyg överst så den slipper bli hal. Dyr men värd
eller
Anonym
#3. Publicerat 2020-11-02 av Anonym
Jag har en Exped Rem pillow. Den har en uppblåsbar kärna med mjukt skum runt om och lent tyg ytterst. Den är alltid mjuk att ligga på och med luftkudden i mitten reglerar du tjockleken och stunsen i den. Töm ur luften helt och rulla ihop så tar den minimal plats i packningen. Den blir inte heller sådär kall som vanliga uppblåsbara kan bli. Finns i olika storlekar, jag valde en Medium och är supernöjd! Finns även liknande modeller med dunfyllning runt luftkudden istället för skum. Hänger lite på hur mycket man kan o vill hosta upp för en kudde.
Axel säger: Vad ska ni ut på för spännande turer i helgen?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen