Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-12-10 av Anonym.
Friluftsbyxor
Ska investera i vandringsbyxor/friluftsbyxor. Svårt att veta vad en ska satsa på! Tittar mest på Fjällräven.
Vill komma ut nu i vinter och få ljus, men kommer vilja använda under resten av året också. Ska jag satsa på ett par fodrade nu, och skaffa andra till resten av året? Eller är det bättre att köpa "vanliga" plus underställ?

Har ni några favoriter att tipsa om? :)

Vill att de ska vara funktionella med bra och många fickor, gärna förstärkningar så att de håller. Vill väl liksom göra lite allt möjligt, klättra i träd och på stenar såväl som vandra :)

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-12-11 av Anonym
Tycker du skall satsa på de utan foder. Blir mer flexibla då. Kör med underställ när du behöver under lite kyliga höstar. Ha isåfall överdragsbyxor att dra över dina "räven" med underställ vid mer kalla och snöig vinter.

Gillar inte med fickor på framsida av låren, men prova i affär.
Anonym
#2. Publicerat 2020-12-12 av Anonym
Tack för svar! :)
Anonym
#3. Publicerat 2020-12-14 av Anonym
Skulle svara samma
Har provat ett par Lundhagsmodeller
ett par var regntåliga. Bättre regnskydd i dem än regnbyxorna??
kompletterade bara med underställ när det blev kallare.
Fjällräven känner jag har skönare följsamhet.

Tack för tipset om tredje lager
det är för de Lundhags jag har nu
Anonym
#4. Publicerat 2021-01-23 av Anonym
Ofodrade, som de andra skriver, komplettera istället med underställ beroende på årstid och väder. Jag har haft både billiga och dyra. De billiga har nästan alltid falerat på materialet, det blåser rakt genom eller andas inte alls vilket blir varmt och gott en kort stund innan kondensen gör dig blött klibbig och frusen, klart obehagligt. De dyrare är inte alltid bättre....men oftast. Med det sagt kan jag säga att de absolut skönaste och mest använda fritidsbyxor jag har är en av Lundhags billigare modeller "Avhu 2" som bara säljs hos XXL. Ord.pris strax under tusenlappen men ganska ofta på rea under året för 600-700 kr. Finns i olika färger, sitter superskönt, något tight passform men med stretch på rätt ställen. Vanliga fickor +benfickor, liten krok nertill att haka fast byxbenet i skosnöret, håller undan väder och vind men andas ändå bra. Blir det lite intensivare aktiviteter finns meshnätförsedda vädringshål med blixtlås på lårens insida där överskottsvärmen kan vädras ur utan att du blottar dig. Kanske skillnad i upplevelse för tjejer och killar men värt att prova tycker jag. Enligt min mening mest pang-för-pengarna!
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen