Axel säger: Vad ska ni ut på för spännande turer i helgen?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-01-11 av Anonym.
Sova ute i hängmatta vintertid?
Hej på er!

Har i nuläget en hängmatta och tarp från Ticket to the moon. Har varit supernöjd men då har det ju bara varit aktuellt med sommarövernsttningar. För vintertid - vad är värt att tänka på? Ska jag nöja mig med en väldigt varm sovsäck eller hur gör ni?

Svar på inlägg

Edbeerg
#1. Publicerat 2021-01-13 av Edbeerg
Hej! Jag satt uppe i någon timme innan läggdags igår och googlade på detta! Kom fram till att det räcker med en bra sovsäck och liggunderlag! Har en kingsize hängmatta av samma märke som du och sen ett sea to summit comfort plus liggunderlag. Tror det skulle räcka med att komplettera med sovsäcken men för säkerhets skull så kommer jag inom kort att komplettera med dessa:

Sovsäck: https://www.friluftsland.se/sova/alla-sovsackar/marmot-mens-never-summer-long-lh-tangeloauburn?gclid=Cj0KCQiA0fr_BRDaARIsAABw4EuccHsUBjsya6yviANjR9G1m7HEY89XMIkaVdvLuVqqapqy9kBujt0aAq7ZEALw_wcB

Liggunderlag: https://www.addnature.com/therm-a-rest-ridgerest-solite-regular-M523227.html?vgid=G440100&cgid=b3810

Hoppas det hjälpte lite!
Anonym
#2. Publicerat 2021-01-23 av Anonym
Hej. Jag anser inte mig själv vara frusen men min egen erfarenhet av hängmatta under vår/höst/vinter är att det lätt blir kyligt. Senast i Sörmland luciahelgen. Enbart liggunderlag och en bra sovsäck räcker enligt min mening inte. Det behöver inte vara jättedåligt väder, det är sällan helt vindstilla och avkylningseffekten även vid en lättare bris ska inte underskattas. Men det beror såklart på om man vill njuta eller vill verka kärv. Hur som helst sover man inte så gott om man småfryser hela tiden.

Ett av de vanligaste tillbehören till hängmattan är s.k underquilt, ett halvöppet täcke du spänner upp under hängmattan. Den ska inte ligga an mot hängmattan utan hänga lite löst och slappt så en luftspalt bildas mellan underquilten och hängmattan. Det här kan vara lite trixigt att få till och jag själv fastnade aldrig för det men det kan vara din grej. De flesta hängmattemärkena har egna underquilt som tillbehör. Är du nyfiken finns det gott om tester och tips vad som finns och hur det går till på Youtube. Något jag istället fastnade för var "Snugpak Cocoon", likt en underquilt men som man stänger igen med blixtlås som en kokong, helt eller delvis. Som en yttre extrasovsäck kan man säga. Jag kände en rejäl förbättring av värmekomforten jämfört med vanlig underquilt och sov för första gången varmt och skönt trots tungt, rått decemberväder som svepte in under rumpan. Kokongen funkar dock bara med öppen hängmatta, dvs utan myggnät eftersom den ska stängas till runt om. Jag har därför skaffat en vanlig öppen hängmatta för den kallare säsongen ihop med kokongen och en annan med myggnät för den varmare säsongen. Det här funkar jättebra eftersom myggor och andra irriterande flygfän ändå inte är aktiva den kallare tiden på året.

Jag lägger en länk här nere till en bild i min profil där jag visar min vinterhängmatta. Där har jag, underst en tunn foam-filt med aluminiumfilm(reflekterar kroppsvärmen). Den är 120x200cm, väger ingenting och täcker bra från sida till sida. Mycket effektfull och är faktiskt med året-runt. Ovanpå den ett liggunderlag (Exped Synmat HL Winter) och sist ett sovtäcke (quilt) istället för sovsäck. Än så länge har jag klarat mig fint med mitt vår/sommartäcke (Thermarest Corus 32F/0C) som har en komfortgräns runt +5 grader. Jag har sovit mycket gott och varmt ner till minus 4-5 grader. Men blir det kallare byter jag nog till vintersovsäcken som klarar bistrare temperaturer bättre. Det beror även lite på hur avklädd/påklädd man vill vara när man sover, personligen gillar jag inte att sova fullt påklädd.
För en del kanske skillnaden känns obetydlig men jag brukar sätta tarpen lägre, närmare hängmattan vintertid. Nackdelen är att det inte blir ståhöjd under tarpen men det känns lättare att få upp temperaturen någon grad därunder vilket gör det hela värt det. Vikten är inte helt oviktig. Mitt vår/sommartäcke väger knappt 500 gram och vintersovsäcken strax under 2 kg. Det påverkar när jag funderar vilken jag ska packa ner. Min vinterhängmatta väger endast 180 gram till skillnad från sommarhängmattan som ligger närmare 800 gram. Jag har ett liggunderlag som väger 400 gram och ett
Anonym
#3. Publicerat 2021-01-23 av Anonym
Hej. Jag anser inte mig själv vara frusen men min egen erfarenhet av hängmatta under vår/höst/vinter är att det lätt blir kyligt. Senast i Sörmland luciahelgen. Enbart liggunderlag och en bra sovsäck räcker enligt min mening inte. Det behöver inte vara jättedåligt väder, det är sällan helt vindstilla och avkylningseffekten även vid en lättare bris ska inte underskattas. Men det beror såklart på om man vill njuta eller vill verka kärv. Hur som helst sover man inte så gott om man småfryser hela tiden.

Ett av de vanligaste tillbehören till hängmattan är s.k underquilt, ett halvöppet täcke du spänner upp under hängmattan. Den ska inte ligga an mot hängmattan utan hänga lite löst och slappt så en luftspalt bildas mellan underquilten och hängmattan. Det här kan vara lite trixigt att få till och jag själv fastnade aldrig för det men det kan vara din grej. De flesta hängmattemärkena har egna underquilt som tillbehör. Är du nyfiken finns det gott om tester och tips vad som finns och hur det går till på Youtube.

Något jag istället fastnade för var "Snugpak Cocoon", likt en underquilt men som man stänger igen med blixtlås som en kokong, helt eller delvis. Som en yttre extrasovsäck kan man säga. Jag kände en rejäl förbättring av värmekomforten jämfört med vanlig underquilt och sov för första gången varmt och skönt trots tungt, rått decemberväder som svepte in under rumpan. Kokongen funkar dock bara med öppen hängmatta, dvs utan myggnät eftersom den ska stängas till runt om. Jag har därför skaffat en vanlig öppen hängmatta för den kallare säsongen ihop med kokongen och en annan med myggnät för den varmare säsongen. Det här funkar jättebra eftersom myggor och andra irriterande flygfän ändå inte är aktiva den tiden på året.

Jag lägger en länk här nere till en bild i min profil där jag visar min vinterhängmatta. Där har jag underst en tunn foam-filt med aluminiumfilm(reflekterar kroppsvärmen). Den är 120x200cm, väger ingenting och täcker bra från sida till sida. Mycket effektfull och är faktiskt med året-runt. Ovanpå den ett liggunderlag (Exped Synmat HL Winter) och sist ett sovtäcke (quilt) istället för sovsäck. Än så länge har jag klarat mig fint med mitt vår/sommartäcke (Thermarest Corus 32F/0C) som har en komfortgräns runt +5 grader. Jag har sovit mycket gott och varmt ner till minus 4-5 grader. Men blir det kallare byter jag nog till vintersovsäcken som klarar bistrare temperaturer bättre. Det beror även lite på hur avklädd/påklädd man vill vara när man sover, personligen gillar jag inte att sova fullt påklädd.

https://www.friluftsliv.se/Webhandlers/ImageHandler.ashx?w=550&img=/upload/userimages/remegius/gallery/aa102492-517b-4298-bc13-e582e9ee4f57.jpg
Paien
#4. Publicerat 2022-05-14 av Paien
Vet ej hur det gick sen, men svarar ändå hahaha!
Jag har sovit ute i hängmatta varje månad sedan just jan.21!
använder liggunderlag och renfäll under sovsäcken! Sovsäcken är en bra dunsäck, o sedan har jag Ullunderställ o värmeflaska inuti! När det har varit som kallas så har det dragit lite, men inget jag inge överlevt;-)!
har ej behövt UQ! Hur gick det för dig?
Axel säger: Vad ska ni ut på för spännande turer i helgen?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen