Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Nordwall
Skapat 2021-06-30 av Nordwall, man, 40 år, Västra Götalands län.
Hjälp med att hitta rätt byxor!
Hej,

Jag är ute efter att hitta ett par byxor som sitter bra. Problemet är att alla friluftsbyxor är så stora, både långa och vida. Har haft ett par revolution race på vintern men då har man långkalsonger under och de var fleecefodrade så då är det okej om de är lite större.

Jag har beställt och skickat tillbaka olika sorter men jag vet inte hur länge jag ska leta, lättare är att fråga er som vet eller har liknande problem.

Användningsområde: promenader i stad och skog, vandra i berg eller terräng, cykla MTB om jag inte använder shorts. Inget avancerat utan vanlig fritidsaktiviteter.

Mina mått.
Längd 171
Vikt: 54kg

Så ja, jag är smal men jag är aktiv och har legat på samma vikt sen 18års ålder.

Jag har kollat på Salomon wayfarer men vet inte om de är smala och smidiga. Haglöfs var också vida och stora.

Tack på förhand

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-07-02 av Anonym
Hej
Jag tycker Lundhags Makke W är bra att vandra i. De har tre olika benlängder att välja på och är ganska smala i benen. Jag är 164 cm lång och väger 70kg men har ganska smala ben och på mig sitter storl 40 lite för tajt över höften och storl 42 blir lite vida bak i låren. Så det kan hända att rätt storlek med lång benlängd passar dig.
Lycka till! // Ingrid
Nordwall
#2. Publicerat 2021-07-11 av Nordwall
Hej
Jag tycker Lundhags Makke W är bra att vandra i. De har tre olika benlängder att välja på och är ganska smala i benen. Jag är 164 cm lång och väger 70kg men har ganska smala ben och på mig sitter storl 40 lite för tajt över höften och storl 42 blir lite vida bak i låren. Så det kan hända att rätt storlek med lång benlängd passar dig.
Lycka till! // Ingrid
Tack för hjälpen!

Jag ska föröka ta mej till en affär där de säljer Lundhags så jag kan prova ett par.

Beställde Solomon Wayfarer i storlek 46 och dem funkar för stunden. Kommer köpa från revolution race igen då jag fick ett bra tips från kundtjänsten.

Detta fick jag:

Hej Björn!

Vi har flera män som har dam modeller och tvärtom då alla kroppar är olika???

Jag ser att det var Explorer du beställde och jag tänkte tidigare på Adrenaline som finns för både dam och herr vilket Adrenaline inte gör. De är lite olika i passformen så testa den modellen för både herr men också dam.???

Ha det jätte fint,
Madelene??
Team RevolutionRace

Mvh Björn
Anonym
#3. Publicerat 2021-07-12 av Anonym
Hm, min erfarenhet av dambyxor är att de ofta utgår från att man har en päronrumpa så att benen är väldigt vida baktill högst upp. Men det var värre förr innan stretchtygerna blev så bra som de är nu. Herrmodeller brukar ha större midja.
Pyhäjärvi
#4. Publicerat 2021-07-18 av Pyhäjärvi
Beroende på vilken typ av material du vill ha i byxan så finns många olika alternativ, men kan testa Haglöfs Zircon/Lite flex eller kanske Lundhags Ramse, de har en lite tightare passform. Softshellbyxor brukar generellt ha tightare passform över låren för att vara lite mer loose över smalbenen är min uppfattning på de jag har testat.
Lycka till i jakten
Nordwall
#5. Publicerat 2021-08-23 av Nordwall
Tack till alla bra förslag och funderingar!
Jag ska titta närmare på Lundhags och Haglöfs så fort jag kommer till en friluftsbutik. Så frustrerande att behöva skicka fram och tillbaka byxor för att hitta några som sitter bra.

Uppdaterar när jag hittar något som passar mej.

//Björn
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen