Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Utrustning och kläder > Diskussion

Snusmumriken73
Skapat 2025-11-12 av Snusmumriken73, man, 52 år, Dalarnas län.
DD SuperLight XL pyramid tent
Hej!

Jag undrar om det är någon här har erfarenhet av DD hammocks Pyramid tent. Jag behöver ett nytt 1-2 p tält och tycker en lösning med DD:s pyramid tent och tillhörande innertält ser spännande ut. Det som tilltalar är mångsidigheten och vikten. Man kan skaffa innertält för en eller två personer, kombinera valfri inner med en tarp istället eller köra utan inner när man behöver tillfälligt skydd.

Har ni andra förslag tar jag gärna emot det med. Jag tältar både i skog och på fjäll. Det är kanske mest på fjället jag undrar om DD:s tält håller måttet.

mvh Snusmumriken

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2025-11-12 av Anonym
Har bara erfarenhet av större tipitält till fjälls/skogs och tycker att det har fungerat bra..

Min enda fundering till DD tältet du funderar på är att det är rätt litet. Jag vill gärna ha lite avstånd till tältduken för att inte bli blöt av kondens eller då det blåser/regnar/snöar, detta särskilt till fjälls..

Kan tipsa om utsidan.se.. lite mer aktivt forum än det här och där kan du nog få lite mer input..
Snusmumriken73
#2. Publicerat 2025-11-13 av Snusmumriken73
Tack för inspelet

Appropå storleken och närheten till tältduken är det en av sakerna jag funderat på. Jag tänker att XL-varianten kan vara tillräcklig för att få plats i huvud- och fotändan. Jag kanske kan dra upp några linor utifrån innertältets mått och försöka få en uppfattning. Att tältet är litet får jag nog räkna med om jag vill ha ett tält som också är litet och lätt när det är nedpackat.

Kondensen är också något jag funderat på. Underifrån kan man så klart reglera men upptill finns bara en mindre öppning. Under bättre förhållanden i skogslandskapet tänkte jag att jag kan kombinera innertältet (för att slippa myggen) med en tarp, då blir det luftigt.

Jag har också tittat på andra lösningar/tipis men har inte hittat något som är lika flexibelt.
Anonym
#3. Publicerat 2025-11-13 av Anonym
Min tanke är väl när ett litet enkelvävs tält utsätts för hård vind/regn och trycks in på vind sidan så blir ytan i tältet mindre, och det kan bli lite knepigt att hålla sig själv och utrustning torr..

En extrem situation japp, men inte helt ovanlig till fjälls även på sommaren..

Men som.sagt, bara en fundering jag haft kring mindre UL enkelvävs trekking pole/tipitält..
Snusmumriken73
#4. Publicerat 2025-11-13 av Snusmumriken73
Hmm, det är just stark vind som har fått mig att tveka. Det bästa för starka vindar brukar vara kupoltält med rejäla bågar och väl placerade fästpunker för extra linor. Jag har ett Keron 4 GT som jag litar på i alla lägen men det är på tok för stort och mitt gamla 2p tält sjunger på sista versen.

Jag kanske får tänka om och fokusera på vad jag vet fungerar på fjället.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på Friluftsliv.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen